دوره های مدیریت MBA - یک سوء استفاده از نام MBA
بنام خدا
مـــنــــــــــــــو
صفحه نخست
جامع گلستان
لينک مفيد



آخرين مطالب
گلستان
لينک مفيد


"خوش آمديد"

Where there is a will, there is a way

دوره های مدیریت MBA - یک سوء استفاده از نام MBA

  چند سالی است که یک سری از مراکز خصوصی با تبلیغات بسیار زیاد سعی در جذب علاقه مندان رشته MBA دارند و با حدود 6ماه تا یک سال آموزش مدارکی تحت عنوان MBA به مردم میدهند. جدیدا هم رشته DBA رو اضافه کرده اند و بعضی مراکز از اسامی بزرگان مدیریت در ایران در کنار این تبلیغات سعی در القا این دارند که این مدرک واقعا مدرک MBA  می باشد. 

  لازم به ذکر است که MBA مخفف "MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION" میباشد و عبارت مستر Master به درجه فوق لیسانس میگویند یعنی MBA یعنی "درجه فوق لیسانس (درجه مستر) مدیریت بیزینس" و هنگامی کسی میتواند درجه مستر داشته باشد که لیسانس داشته باشد و معمولا MBA مدیریتی است که سعی دارد از فارغ التحصیلان دوره های فنی مهندسی مدیران قوی بسازه و به طور کلی یک رشته دانشگاهی با ارزش فوق لیسانس می باشد. پس سازمان هایی که ادعا دارند مدرکی تحت عنوان MBA  می دهند در واقع ادعا دارند که مدرک فوق لیسانس مدیریت بیزینس میدهند و همون طور که میدانیم در ایران فقط دانشگاه ها مینوانند به کسانی که لیسانس داشته باشند با پذیرش دانشجو و گذراندن واحدهای مشخص یدرجه فوق لیسانس به افراد بدهند. 

  پس این سازمان ها دانسته و یا ندانسته از کلمه MBA سوء استفاده میکنند و سعی در جذب کسانی دارند که به این رشته علاقه مند هستند و همان طور که گفتیم "M" این عبارت یعنی درجه فوق لیسانس ، پس کسی که ادعا دارد مدرکی به نام  MBA  میدهد یعنی ادعا دارد که علاوه بر دانشگاه ها درجه فوق لیسانس میدهد و این خلاف قانون در ایران است.

  در مورد DBA نیز چنین است. حرف "D"  در این عبارت نشان دهنده درجه دکترا میباشد و کسانی که ادعا دارند هرنوع مدرکی به نام DBA میدهند یعنی ادعا دارند که درجه دکترا یک رشته رو میدن که چنین چیزی نیز امکان پذیر نمیباشد.

  پس بهتر است که کسانی که در این دوره ها شرکت میکنند بدانند که این مدارک به هیچ وجه مدارک MBA و  DBA  نمیباشد و میتوان گفت این دوره برگرفته از این رشته هاست و در دنیا اصلا قابل قبول نیست که کسی با رفتن به یک دوره کوتاه مدت بتواند مدرک دکترا و یا مستر بگیرد ولی در ایران به علت ناآگاهی از این عبارت و به خاطر علاقه مندان زیاد این رشته برخی از این عبارات سوء استفاده میکنند و هرکس در حد ابتدایی ترین سواد باید بداند که حروف D و M  مخفف کلمات دکترا و فوق لیسانس هستند و اگر سازمانی بخواهد مدرکی در این مورد به کسی واگذار کند بهتر است MBA  رو حذف کند و از مردم سوء استفاده نکند.

البته اگر کسی سازمانی داشته باشدکه علاقه مند باشد یک دوره مدیریتی را طی کند و برای شخص خودش چیزی یاد بگیرد شاید این دوره ها خوب باشد ولی باید بدانند که به هیچ وجه این دوره های اسمی به نام MBA  ویا  DBA  نخواهد داشت.

 

 



[+] نوشته شده توسط دانشجو در 14 بهمن 1391برچسب:دوره های مدیریت MBA - یک سوء استفاده از نام MBA,مدیریت MBA,کارشناسی ارشد MBA,دوره های DBA,دوره های MBA,, در ساعت 16:8 | |

درباره سايت

کارشناسی ارشد MBA پیام نور ، خلاصه کتاب ، کتاب های الکترونیکی ، جزوات و نمونه سوالات پایان ترم رشته مدیریت MBA برای همه دانشجویان مدیریت MBA دانشگاه های پیام نور کشور.
آرشيو
آمار
مدیریت اِم‌بی‌اِی
آمار بازدید هفته :

تعداد بازديدها:

مدير سايت :
<-محمدعلی حسین زاده->
پيام نور MBA







Produced in 2012 , mba-qeshm.LoxBlog.com , This Web Content
Write By mba-qeshm | Try By: http://www.mba-qeshm.lxb.ir